Publisert Legg igjen en kommentar

11. Prøving og kjøring

Shakedown med prøveskilt
Dørene henger kun i frontvindu. Kalesje er festet med knapper og er ganske tett, men hovedfunksjonen er nok å sikre at det ikke regner inn i bilen når man har parkert…
Klar til hjulstillingskontroll på NAF. Det ble brukt Caterham innstilling i PCen på NAF som utgangspunkt
Grundig gjennomgang på Statens Vegvesen i Ålesund
Yeppa, rammenummer HUSE
Inspektører på vei opp på bana for bremsetest og støymåling
For å lette hjulstilling i ettertid har jeg kjøpt TrackAce, kjempegreit å bruke
Funker greit på «langtur», men kaldt i nakken. Varmeapparatet funker for beina
Publisert Legg igjen en kommentar

10. Glassfiber

Sideplater, tunnel, bakvegg settes på før ytterskallet.
Toppen ligger i bakgrunnen, straks klar for å bli løfta på
Tunnelplater festes
Har jeg nevnt at jeg er lei av popnagler?
Delene monteres sammen og rettes opp på arbeidsbordet
Litt kløning for å få linjene til å bli bra, forstørre noen hull og spenne opp
Snart klar for løfting bort dit
Klart for å tres over ramma. Her må man være minst to!
Lakkspesialist Waage fra Lakkskade as ser litt bortkommen ut, mye nytt terreng for alle
Første montering av karosseri. Løst panser, lyddemper montert, frontvindu ikke på
For å få på plass sida må grenrør av og hullet må tas. For å få ut grenrør må også styrestaget ut. Alt tres i hop før karosseri er helt festet, så kan man dra og slite litt for å få det på plass. Har en plan om å lage ei dekkeplate, men vet ikke om det er lurt (varmt nok nedi der)
Tatt hull til veltebøyle og sikkerhetsbelter. Bore fra undersida der man kommer til, fra oversiden etter flere kontrollmål på de andre. Lite hull først, så utvide med fil.
Frontvindu med avstandsjigg på toppen
Vindu montert
Innmåling av profiler som lyktene er festa i
Stag for framskjermer også på plass
Dekkeplater som går inn i bakskjerm og framskjerm for å hindre skitslenging inni

Publisert Legg igjen en kommentar

8. Interiør og coupe

Varmeapparatvifte settes i cowl
Varmeapparat og viskerstell montert. Måtte rette ut bøyene i viskerkabelrøret litt, var for mye motstand og sikringa gikk!
Stort er det ikke…
Håndbrekk montert midt på toppen av mellomakseltunnel. Denne vil jeg prøve å flytte for å få bedre plass til høyre albu (au!)
Skal være mulig å få dette på usiden av tunnel, så får det heller bli litt mindre plass til passasjer…
Parkbrems har egne «penny» klosser på toppen av caliper
Klar til teppelegging. Tepper er ferdig tilskåret og ligger for det meste løst
Liming av speil
Publisert Legg igjen en kommentar

7. Dashboard og elnett

Klar til montering av instrumenter
Instrument og knapper trykkes inn og sikres fra baksiden
Nokså klart for instrumentbord. ECU under bildekanten
Instrumentpanel legges i coupe og alle ledninger kobles. Easy-peasy
Enkelt opplegg i grunnen
Festes med popmutter i ytterkant og dekkes med polstret kant som festes med borrelås
Speedosensor i fremhjulsnav
Batterifeste gjøres klart
Kabelnett er stripset og klart rundt motor. Bremsesylinder har nivåføler og bremsetrykksbryter
Elnett klart i forkant
Pæreholdere settes i bakstuss. Plugger kobles etter at karosseriet er på plass
Lekkert!
Koble etter at karosseri er på plass
Sideblink gjøres klar
Bytte ut hovedlys og blink til kombinerte enheter?
Test av lys og start
Alt på plass, klar til start. Klina litt med silikon på vinduskanten…
Publisert Legg igjen en kommentar

6. Montering av motor og gearkasse

Innsug, peilpepinne, gearsjalter må av før montering. Motorfeste nede til venstre
Motorfeste klargjort
Motor med kasse rigget for montering. Støtbeskyttelse på stubb og topp
Motor på vei nedi
Motor er senket ned og manifold montert. Får å få manifold på plass må styrestaget også ut.
Litt puslespill for å få dette nedi. Alt måtte av igjen når karosseriplata skulle på…
Lite klaring fra grenrør til clutchwire
Passasjerside med «vanlig» innsug. Throttlebody innsug gir noen hester mer men lager for mye bråk for godkjenning i Norge.
God plass i forkant, før radiator
Radiator og vifte på plass. Radiator bør være større for race og veldig varmt vær!
Lite klaring fra motor til torpedovegg, men den skal jo ikke den veien…
Det manglet en brakett fra fabrikken, den kunne jeg laget selv men Sandnes skulle få tak i ny veldig fort. Som vanlig ble det ikke spesielt fort, men den kom… Det var skifte mellom to måter å gjøre det på og mitt chassis var midt i skiftet(?)
Her skulle plata vært mellom rammerøra og under gearboks.
Mellomaksel er boltet inn
Mange reagerer på at mellomaksel ikke går lengre inn, men det er visst rett. Kunne godt vært 5cm lengre.
Publisert Legg igjen en kommentar

5. Styring og forstilling

Den nye modellen stabstag stod det ikke noe om i manualen. Legger ut delene og pønsker ut hvordan det må bli, ferdig montert.
Tannstanga på plass. Batterikassa ligger løst plassert.
Styrestanga bakover mot sjåfør
Avstandskloss. Fant senere ut (via Sandnes) at denne skal i øvre feste, for at stanga skal komme rett i dashbordet.
Fremspindel med stabstag montert løst
Fremspindel med speedosensor, stabstag, støvhette, kabel til sideblink montert
Det meste er klart for motormontering. Kabler legges til side.
Publisert Legg igjen en kommentar

4. Montering av tank, filter og pumpe

Litt i tvil om hvor pumpa skal plasseres, det var ikke plass der den var plassert i manualen siden denne diffen er større enn den de brukte.
Braketten som stikker ut er til bakre diff-feste som ikke brukes på denne. Dette festet tok jeg bort litt av for å få klaring for pumpa. Kunne kanskje vært der, men det var litt knapt.
Pumpa festet og fuel-line trukket.
Pumpa nærmest, bak ramma til diffen. Filteret litt foran inn mot diffen. Fuel-ledninger i senter av bilen.
Filteret på høyre side. Braketten til diffen er ikke sveist og festet ennå.
Lufting til/fra tank
Forkant av tank med retur inn bak sjåførens rygg.
Publisert Legg igjen en kommentar

3. Montering av diff og bakre hjulstilling

Diff fra Mazda, med diffbrems. Ingen feste på baklokk, som skulle vært i følge anvisningen
Diff prøves med braketter, ingenting stemte med byggeanvisning. Denne diffen er ikke omtalt i manualen.
Greit med løftehjelp som aldri blir lei
Topp-braketten var litt «kort», her ble hullene filt litt for å få bolten gjennom
Braketten under var feil både sideveis og på langs.
Ser også at drivstoffrøra må opp i vinkel rett foran undre brakett. Løsna røra i bakre feste og fikk benda opp.
Midlertidig blir denne modifisert til å passe. Westfield/Sandnes sender en ny som visstnok skal passe.
Ingen problem å sveise på nytt, men må legge mellom litt materiale på ene siden.
Bakre wishbones og festebolter etc
Bakbremser og nav legges frem for planlegging
Diff skal inn i senter, festes samtidig med ramma for tanken som her ligger løst på
Øvre bakre wishbone løst plassert
Fremre bolt i wishbone. Settes inn slik at bolten eventuelt tas gjennom seteveggen om den må ut.
Øvre wishbone deler festebolter med ramma under tanken.
Ramma skal fôres med skum før tanken plasseres.
Drivaksler settes inn før navene
Bakre høyre nav på plass med gjennomgående bolt. Oppdaget senere at den må være lengre bak, bolten tok borti felgen på innsida i fremkant.
Her skraper bolten/stanga borti
Topp-bolten var for kort
Det var med ekstra bolter for å feste tankramma, de boltene var lange nok
Drivakslene har tydelig vinkel fremover, men det skal være slik…
Ferdig, klar for stabstag
Stabstaget festes slik, så øyebolt i enden og ned på nedre bærebro
Stabstag enden
Stabstaginnfesting (her uten skiver)
På med en felg for å sjekke utseende